Εσείς ξέρετε τι είναι το "υπνοτσίνο";

Στην Ελλάδα όλοι αγαπάμε τον καφέ· άλλοι αγαπούν τη γεύση, άλλοι εθίζονται στο γεγονός ότι τους ξυπνάει και σε άλλους απλά αρέσει να «πηγαίνουν για καφέ». Όμως, πέρα από τα προσωπικά γούστα που μπορεί να έχει ο καθένας, το σίγουρο είναι ότι ο καφές μπορεί αποδεδειγμένα να βοηθάει στην ευεξία και την παραγωγικότητα… Αρκεί να ξέρουμε να τον απολαμβάνουμε. Ναι, ακόμα και ο καφές έχει τον τρόπο του!

 

Το πρώτο σφάλμα στο οποίο πέφτουμε εμείς οι… εθισμένοι είναι ότι μόλις ανοίξουμε τα μάτια-ή ακόμη και πριν- αναζητάμε μια γουλιά καφέ. Αυτή όμως η συνήθεια μπορεί να μας κοστίσει ένα μεγάλο μέρος της παραγωγικότητας μας μέσα στη μέρα. Σύμφωνα με έρευνες, η καλύτερη στιγμή για να πιούμε τον καφέ μας είναι 60 με 90 λεπτά αφού έχουμε ξυπνήσει· και αυτό, γιατί το σώμα μας έχει κάποιες φυσικές ορμόνες που το βοηθάνε στο ξύπνημα. Ηκορτιζόλη,για παράδειγμα, είναι μία από αυτές τις ορμόνες η οποία ξεκινά τη δράση της γύρω στις 8:30, δηλαδή περίπου την ώρα που ξυπνάμε. Το πρόβλημα είναι ότι η καφεΐνη συγκρούεται με τηνκορτιζόληκαι την εμποδίζει να κάνει τη δουλειά της. Γι’ αυτόκαι ο καφές πρέπει να καταναλώνεται αργότερα, όταν οι φυσικές ορμόνες αρχίζουν να πέφτουν, και ένα «boost»είναι απαραίτητο!

Ένας κακός καφές μπορεί, αντί να ανεβάσει την παραγωγικότητα μας, να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα, όπως νεύρα, κακή διάθεση, ατονία και περισσότερη ανάγκη για ξεκούραση.Γι’ αυτόκαι οι επιλογές που κάνουμε είναι επίσης πολύ σημαντικές. 
 
Το άρωμα, οι κόκκοι, η γεύση, ακόμα και το… νερό που χρησιμοποιούμε, όλα παίζουν ρόλο. Διαφορετικοί κόκκοι έχουν διαφορετικές ποσότητες καφεΐνης. Όλοι έχουμε κάποια προτίμηση στη γεύση, το άρωμα ή την ποσότητα ζάχαρης και κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι το 98% του καφέ είναι νερό. Αν το νερό που έχουμε δεν είναι καλής ποιότητας, τότε και ο καφές θα είναι αντίστοιχα κακός.

Αφού λοιπόν έχετε σιγουρευτεί ότι έχετε τον κατάλληλο καφέ και τον έχετε αφήσει να δράσει την κατάλληλη στιγμή, μπορείτε επίσης να δοκιμάστε έναν «υπνοτσίνο*». Ο ύπνος και ο καφές από μόνοι τους είναι σίγουρα καλοί και μας βοηθάνε να λειτουργούμε καλύτερα. Γιατί λοιπόν να μην τους συνδυάσουμε;

Και επειδή ξέρουμε ότι μπερδευτήκατε, θα σας εξηγήσουμε αμέσως τι σημαίνει αυτό. Ηαδενοσίνηείναι μια χημική ουσία που δίνει σήμα στο σώμα και τον εγκέφαλό μας ότι είμαστε κουρασμένοι. Ο ύπνος μειώνει αυτή την ουσία, ενώ η καφεΐνη, η οποία χρειάζεται περίπου 20 λεπτά για να δράσει, βοηθάει στο μπλοκάρισμα της. Δηλαδή, αν πάρετε έναν 20λεπτουπνάκο, αφού έχετε πιεί λίγο καφέ προηγουμένως, μειώνετε την ποσότητα τηςαδενοσίνηςμε την οποία η καφεΐνη πρέπει να ανταγωνιστεί για να γίνει πιο αποτελεσματική. Μόλις ξυπνήσετε από τονυπνάκο σας, σίγουρα θα νιώθετε σαν να έχετε ξυπνήσει σε καινούργια μέρα και θα είστε έτοιμοι για μιασούπερ παραγωγική συνέχεια!

*Προφανώς η λέξη «υπνοτσίνο» είναι δικής μας επινόησης και δεν θα τη βρείτε πουθενά όσο κι αν γκουγκλάρετε!

Πηγή: cnbc.com, Morgan Smith @thewordsmith